
Analiza BHP w Twojej firmie. Czy musisz ją robić?
Zgodnie z zapisami w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. poz. 704 z późn. zm.) każdy przedsiębiorca jest zobligowany do okresowej analizy stanu BHP.
Zastanawiasz się w jakim celu ta analiza? Co ona wnosi i jak powinna wyglądać? Otóż nie ma żadnego uniwersalnego szablonu do jej przeprowadzania. Analiza to nic innego jak ocena stanu bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie i musi być wykonana przez pracownika służby BHP. Kontroli powinny zostać poddane m.in.:
- dokumentacja zakładowa,
- pomieszczenia biurowe,
- pomieszczenia socjalne,
- pomieszczenia magazynowe,
- transport wewnątrzzakładowy,
- warunki i organizacja ewakuacji,
- gaśnice i urządzenia przeciwpożarowe,
- system pierwszej pomocy,
- substancje chemiczne,
- czynniki szkodliwe, niebezpieczne i uciążliwe,
- instalacje budynkowe.
Co do zasady analiza stanu BHP powinna odbywać się nie rzadziej raz do roku. Dokument opisujący stan bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie powinien powstać nie później niż do końca stycznia za rok poprzedni. Jest to swego rodzaju inwentaryzacja, która pomaga ujawnić słabe strony w obszarze bezpieczeństwa oraz zaproponowaniu i wdrożeniu działań naprawczych.
Akty prawne:
Podstawą prawną, która mówi o wykonywaniu analizy stanu BHP jest rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. poz. 704 z późn. zm.)
Inne z kategorii Blog

